Hoe duur is radioreclame?
Véél goedkoper dan de meeste handelaars denken! Dat komt omdat wij maar twee betalende krachten in dienst hebben. Onze programmamakers werken stuk voor stuk op vrijwillige of freelance basis, maar werden selectief gekozen zodat zij kwaliteit brengen, ook al worden ze er vaak niet voor vergoed. Het zijn gepassioneerde muziekliefhebbers die ook nog eens over een warme stem beschikken. Een volle maand, iedere dag, op Limburgs best beluisterde regionale radio FM Goud kan al vanaf 100 EUR! Geef toe: veel goedkoper dan de reclame in huis-aan-huisbladen. Radioreclame is gemiddeld 5 keer goedkoper dan print en heeft een bewezen en directe invloed op luisteraars, wat leidt tot meer actie en merkherkenning. Wij maken graag een prijs op maat voor u. De prijs wordt bepaald door de regio die u verkiest, de duur van uw reclamecampagne (hoe langer hoe goedkoper) en door het aantal keer per dag dat uw spot wordt uitgezonden. Klant is koning: u bepaalt alles zelf. Een campagne van een week of van een jaar? Een weekje 5x per dag op de radio en de week erna 8x per dag... Alles is mogelijk! Ook naar facturatie toe stellen wij ons soepel op.
Hoe werkt het concreet?
Eerst spreken we af hoe vaak uw radiospot op FM Goud te horen zal zijn en gedurende welke periode. We maken glasheldere afspraken, want niemand komt graag voor verrassingen te staan. Daarna zijn er twee mogelijkheden: u bezorgt ons een tekst die kant-en-klaar is of u bezorgt ons een opsomming van elementen die zeker in de reclamespot vermeld moeten worden. Daar gaat onze copywriter mee aan de slag en dit is steeds zonder meerkost! Wij maken een tekst van een 20-seconden op. Langer is af te raden omdat dan de aandacht van de luisteraar snel verslapt (een goede spot is kort en krachtig). U bepaalt zelf de stijl: neutraal en zakelijk of net humoristisch. Wij bezorgen u binnen de dag een concreet tekstvoorstel en na uw goedkeuring laten we de spot produceren door een professionele productiefirma die niets anders doet. De productietijd bedraagt ongeveer twee werkdagen. U krijgt de spot doorgemaild en na uw goedkeuring plannen we hem meteen in en bezorgen we u de planning zodat u zelf precies ziet wanneer de radiospot gedraaid zal worden. Zoals u ziet, kan het bij ons heel snel gaan. Als u vandaag mailt, is uw spot binnen de drie dagen al op antenne!
Mag ik de radiospot verspreiden?
Jazeker. De gebruikte achtergrondmuziek is steeds vrij van rechten. U mag de radiospot doormailen, op uw website plaatsen of op uw Facebookpagina. Met dat laatste kunnen wij u overigens helpen, indien u niet onmiddellijk weet hoe dat moet. Wij vragen wel om eerst onze uitdrukkelijke goedkeuring te vragen, alvorens u de spot eventueel laat uitzenden op een ander radiostation dan het onze.
Werkt dat wel?
Bekijk hier enkele testimonials. Uit een Unizo-bevraging van eind 2013 blijkt dat drie op de vier KMO's tevreden zijn over hun reclamecampagne op de radio. Ook bij FM Goud boekt 80% van onze adverteerders een tweede campagne! Dat zegt genoeg! Radioreclame werkt en zorgt gemiddeld voor een omzetstijging van 10 tot zelfs 20% indien u het een bepaalde tijd volhoudt. Het effect zit 'm in de herhaling. Radio luisteren kost geen moeite. Uw naam wordt meermaals per dag herhaalt en blijft zo in het geheugen van de luisteraar zitten. Een radiospot 'hoort' u zelfs zonder te luisteren! Door een originele, creatieve commercial kan u het verschil maken en opvallen tussen de rest. Die mogelijkheid heeft u in reclameblaadjes niet. Doe voor uzelf eens de test: blader door een huis-aan-huisblad, leg het aan de kant en som voor uzelf vijf advertenties op die u gezien heeft en wat daarin vermeld werd. Lukt u dat? Waarschijnlijk niet...
Waarom werkt herhaling?
Nieuwe advertentiemogelijkheden, zoals radio-, tv,- en internetreclame, werken pas bij veelvuldige herhaling. Uit onderzoeken blijkt dat een boodschap minstens 5 keer gehoord of gezien moet zijn voor deze onthouden wordt. Bij gedrukte media bepaalt de lezer zelf of een boodschap aandacht krijgt. Radio is een dwingender medium: uw boodschap wordt vaak gehoord en krijgt alle aandacht omdat het de enige boodschap is die op dat moment te horen is. Bovendien kunt u op de radio (zonder teveel irritatie) uw boodschap gemakkelijker blijven herhalen. Juist omdat op de radio beelden ontbreken, gebruikt de luisteraar zijn eigen verbeeldingskracht. Er is geen krachtiger en beter verkoopmiddel dan de verbeeldingskracht van de mens zelf. De luisteraar hoort de boodschap en vormt een beeld … een beeld dat maakt dat uw boodschap beter wordt onthouden dan op elke andere wijze! Door op regelmatige basis met uw klanten te communiceren, wordt uw impact uiteraard steeds groter. Hoe vaker bestaande en/of potentiële klanten uw reclame zien, hoe beter. Uw zaak of merk wordt sneller herinnerd, uw boodschap wordt beter onthouden en uw geloofwaardigheid neemt toe. Herhaling werkt! Weet je nog waarom je lessen moest herhalen? Omdat, door te herhalen, je ze beter kon onthouden!
En wat als mijn zaak al goed draait?
Dan zijn wij daar nét zo blij mee als u dat zelf bent. ;-) Maar geloof ons: ook als u al voldoende klanten heeft, is het nodig om te investeren in de toekomst. Continuïteit is nodig voor een zaak. Eén van onze klanten verwoordde het zo: "Het liep goed en dus vond ik dat ik geen reclame meer moest maken. Ik stopte overal. Resultaat: na een jaar was mijn omzet met meer dan 10% gedaald." Bescheidenheid is voor een handelaar niet winstgevend. Be good and tell it. Ook als het goed gaat, moet u blijven investeren in naambekendheid. De concurrentie ligt op de loer...
Wie luistert er naar de radio?
Een Vlaming luistert gemiddeld 3 à 4 uur per dag naar de radio. Meer aandacht voor een ander medium is er niet. De boodschap wordt dus zeker gehoord! Bij geen enkel ander medium zijn de kosten per gewenst contact zo laag. De doelgroep van radio is afgebakend, zodat de boodschap terecht komt waar zij terecht moet komen. In ons geval ligt de focus op Limburg en het Maasland. U kan tienduizenden euro's spenderen aan een reclamecampagne op de televisie, maar zeg nu zelf: gaat iemand van Gent of pakweg Halle naar uw zaak komen? Bij FM Goud besteedt u uw reclamebudget aan de mensen die u ook daadwerkelijk wil bereiken! U communiceert met uw radiospot 1 op 1 met uw doelgroep in de auto, op het werk of thuis. De radio is er altijd en overal. Een radiospot van 20 à 30 seconden blijft langer hangen dan een gedrukte advertentie. Dat bevordert de kostefficiëntie.
Wie luistert er naar FM Goud?
Met 54.470 regelmatige luisteraars is FM Goud uitgegroeid tot de best beluisterde regionale radio van Limburg. Wij mikken met onze goed uitgekiende muziekmix op de hele familie, maar voornamelijk bereiken wij een 30+-doelpubliek. Wij onderscheiden ons van de grote nationale radiozenders doordat wij de focus leggen op de provincie. Vroeger spraken mensen veel meer met mekaar. 's Avonds op de stoep werden weetjes en nieuwtjes uitgewisseld. Die 'talk of the town' is nu door de lokale media overgenomen. En maar goed ook, want de honger naar het nieuws uit de eigen regio is nog altijd even groot, ondanks de schaalvergroting die men overal ziet. Wij besteden dagelijks aandacht aan het nieuws en de evenementen uit uw regio.
En een extraatje voor mij, als goede klant?
In tegenstelling tot de meeste andere radiozenders, zet FM Goud enorm hard in op sociale media. Check onze pagina's op facebook en Instagram. Wij bereiken hier duizenden Limburgers. Sowieso plaatsen wij uw reclamespot op onze populaire SoundClound. En uw acties delen we graag op onze facebook! Dit is een kosteloos extraatje, enkel en alleen voor onze adverteerders. Zo wordt uw boodschap gehoord én gelezen. Geen enkele andere radiozender in Limburg heeft meer likers dan wij!
Kan ik provinciaal adverteren?
Wij van FM Goud hebben uitstekende relaties met de meeste van onze collega's. Dat wil zeggen dat we met plezier ook een offerte maken voor zij die willen adverteren in een ruimere of compleet andere regio. Daarnaast zijn we ook fier lid van het samenwerkingsverband RegioRadio dat de grootste regionale radiozenders van de provincie groepeert. Kijk even hier. U wil uw spot ook laten horen in de Antwerpse Kempen? of... in heel West-Vlaanderen? The sky is the limit! Kijk even hier. En vergeet niet: de lokale en regionale radiozenders hebben vaak een heel trouw luisterplezier. Profiteer van onze goede connecties in radioland!
Wat is nog mogelijk?
We profileren ons meer en meer als een full service communicatiebureau. Aarzel niet om aan onze mouw te trekken voor bijvoorbeeld:
- Advies m.b.t. gedrukte huis-aan-huisreclame
- Een compleet mediaplan met offline en online reclamevoering
- De opname van je eigen branded podcast
- Het uitbreiden van je radiocampagne naar Nederlands Brabant of Limburg
- Tot zelfs een eigen radiostation voor uw merk, onderneming of bedrijf (zie ook: www.uweigenradiostation.be).
- Dit zijn maar enkele voorbeelden, voor u gaan we altijd tot het uiterste!
Q&A voor de twijfelaars... ;-)
* Iedereen kent mij al. Waarom dan nog adverteren?
En wat met nieuwe inwoners in uw regio? Hoe kunnen zij u leren kennen? Zonder nieuwe klanten blijft u staan en mist u nieuwe inkomsten. Fijn dat u misschien al decennialang trouwe klanten hebt, maar vergeet niet: zonder nieuwe klanten zal het ooit stoppen, ook voor een gevestigde waarde.
* Ik adverteer niet. Enkel mond-aan-mondreclame.
Het is goed als mensen positief over u praten. Maar wees eens eerlijk: hoe vaak praat u positief tegen iemand over een bepaalde handels- of horecazaak? Meestal is 'goed' voor de klant 'vanzelfsprekend'. Terwijl een negatieve ervaring gemiddeld 7 (!) keer wordt verder verteld of nog erger: openbaar wordt gemaakt op sociale media. Dat is meteen ook het nadeel van mond-aan-mond: u heeft geen controle over wie wat zegt.
* Mijn zaak loopt goed. Ik moet geen reclame maken.
We zijn blij voor u! Maar wat als het ooit eens wat minder gaat? Blijvend adverteren houdt ook potentiële nieuwe klanten 'in the pipeline'. Daarnaast tonen studies aan dat wie stopt met adverteren, het jaar daarna een terugval kent van 10 tot 20%. Ook Coca-Cola en McDonald's hebben misschien 'geen reclame meer nodig' en toch blijven zij jaar na jaar nog meer geld in marketing pompen. Met een reden, want wie nu 'hot' is, kan straks snel vergeten zijn. Een naam moet u ook hoog blijven houden.
* De zaken gaan financieel niet zo goed. Ik heb geen geld om te adverteren.
Als u geen geld steekt in adverteren, zal dat zo blijven helaas. Adverteren is niets meer dan mensen uitnodigen om zaken met u te komen doen. Dus... als de zaken wat minder gaan, moet u net meer mensen proberen te overhalen om naar u te komen. Zo kan het tij keren. Overigens heeft FM Goud al formules vanaf 100 euro per maand. Zo kan ook de bakker of slager van om de hoek bij ons op de radio terecht.
* Heb al ooit radio geprobeerd. Werkte voor mij niet.
Daar kunnen een aantal redenen voor zijn. Misschien koos u voor het verkeerde radiostation? Of was de spot niet opvallend of aantrekkelijk genoeg? Radioreclame kruipt in het oor en blijft in het hoofd. Een vaak gemaakte fout, is het boeken van een te korte campagne of een te lage uitzendfrequentie per dag. Wil u resultaat, dan moet u het over een langere periode bekijken. Met het juiste plan op uw maat, werkt radiopubliciteit ook voor uw onderneming, klein of groot! Uw naambekendheid wordt zonder twijfel groter...
* Sorry, maar ik luister niet naar FM Goud.
Dat kan best. Maar heel wat van je huidige klanten en... potentiële klanten luisteren wel naar ons! Adverteren lijkt erg op vissen. Hangt u aan je haak wat u wil of hangt u eraan wat de vissen graag hebben? We merken overigens dat sinds de pandemie meer en meer mensen hun regionale radiozender zijn beginnen te ontdekken en... te omarmen. #shoplokaal #denklokaal
* Ik adverteer niet op de radio.
Vraag uzelf af: waarom niet? Alle onderzoeken wijzen uit dat radio de beste prijs-/kwaliteitsverhouding biedt met de hoogst mogelijke resultaten! De radio uitsluiten in uw marketingmix wil ook zeggen dat u een cruciaal deel van de 'puzzel' mist. Succesvol adverteren = verschillende media inzetten. En daar hoort radio zeker bij! Het medium bestaat al meer dan 100 jaar en is nog altijd springlevend! In Vlaanderen nemen investeringen in radiopubliciteit jaar na jaar toe.
* Niemand vertelt tegen mij dat hij/zij onze radiospot hoort...
Gaat u spontaan de Gamma binnen om tegen de verkoper te zeggen: "Hey, ik heb jullie radiospot gehoord!!". Natuurlijk niet. Handelaars zeggen soms: "Ik vraag aan mijn klanten langs welke weg zo ons hebben leren kennen." Werkt dat, volgens u? Kan u zeggen waar u de eerste keer over McDonald's hebt gehoord of gelezen? Neen toch? De kans is groot dat mensen antwoorden: "Goh, ergens gehoord of gelezen, maar ik weet het niet precies...?" Wat u altijd moet onthouden: mensen 'reageren' op uw radiospot als er nood is. Als u een commercial voor Nutella hoort, gaat u ook niet meteen naar de winkel rennen voor een pot choco. Maar staat u de volgende keer aan het rek met de chocopotten, dan zegt het stemmetje in uw hoofd: "Neem Nutella". Zo werkt het. Radioreclame kruipt in het onderbewustzijn. U maakt als elektrozaak publiciteit voor wasmachines? Een luisteraar die de spot hoort, en nood heeft aan een nieuwe komt bij u over de vloer. En misschien koopt ie dan ook wel een nieuw televisietoestel...?
* FM Goud is te duur voor mij.
Zeker niet! We hebben ook goedkopere formules. We starten vanuit uw budget. Onder de Limburgse lokale en regionale radiozenders hebben we een soort gentlemen's agreement waardoor de tarieven allemaal min of meer in dezelfde orde van grootte liggen. De prijs wordt bepaald door de duurtijd van uw campagne, de lengte van de spot en het aantal keer per dag op de radio. Radioreclame is in vergelijking met andere media spotgoedkoop.
* Ik moet het eerst bespreken met mijn partner.
OK voor ons. Maar... elke dag dat u niet adverteert, is een dag waarop u de kans mist om meer omzet te genereren. Of erger nog: waarbij uw concullega's die omzet van u wegnemen omdat ze wel een goede marketingmix hebben.
* Voor mij niet nodig, ik heb geen concurrentie.
Dat horen uw concullega's graag dat u dat gelooft. Zo kunnen zij nl. makkelijker uw klanten overnemen. Het maakt niet uit wat u verkoopt, u heeft altijd concurrentie. Is het niet in de eigen regio, dan komt de concurrentie via het internet. Uw concullega's weten dat. Dat is net de reden waarom zij adverteren. Effectief adverteren via FM Goud motiveert klanten om voor uw handelszaak te kiezen.
* Voor mij enkel advertenties op sociale media.
Daarmee maakt u de GAFA (Google, Amazon, Meta en Apple) nog groter. Zo steunt u deze giganten en niet de eigen (Limburgse) ondernemers van FM Goud en dus de eigen economie. Daarnaast adverteren meer en meer zaken op sociale media en wordt het daardoor moeilijker om op te vallen. Met een originele radiospot kan je nog steeds het verschil maken.
* In de auto luistert toch iedereen Spotify?
Zeker niet! Uit Europees onderzoek uit 2021 blijkt dat liefst 76% van de audioconsumptie in de wagen radio is! En dat is sindsdien stabiel gebleven.
* Mensen zappen toch weg bij reclame?
Er zijn altijd uitzonderingen, maar neen: de meerderheid van de Vlamingen zapt NIET weg. 84% van de Vlamingen is van oordeel dat de reclame op de radio niet storend is. Zappen tijdens de reclameblokken doen we dus niet of heel weinig. Waarom niet?
En wat met nieuwe inwoners in uw regio? Hoe kunnen zij u leren kennen? Zonder nieuwe klanten blijft u staan en mist u nieuwe inkomsten. Fijn dat u misschien al decennialang trouwe klanten hebt, maar vergeet niet: zonder nieuwe klanten zal het ooit stoppen, ook voor een gevestigde waarde.
* Ik adverteer niet. Enkel mond-aan-mondreclame.
Het is goed als mensen positief over u praten. Maar wees eens eerlijk: hoe vaak praat u positief tegen iemand over een bepaalde handels- of horecazaak? Meestal is 'goed' voor de klant 'vanzelfsprekend'. Terwijl een negatieve ervaring gemiddeld 7 (!) keer wordt verder verteld of nog erger: openbaar wordt gemaakt op sociale media. Dat is meteen ook het nadeel van mond-aan-mond: u heeft geen controle over wie wat zegt.
* Mijn zaak loopt goed. Ik moet geen reclame maken.
We zijn blij voor u! Maar wat als het ooit eens wat minder gaat? Blijvend adverteren houdt ook potentiële nieuwe klanten 'in the pipeline'. Daarnaast tonen studies aan dat wie stopt met adverteren, het jaar daarna een terugval kent van 10 tot 20%. Ook Coca-Cola en McDonald's hebben misschien 'geen reclame meer nodig' en toch blijven zij jaar na jaar nog meer geld in marketing pompen. Met een reden, want wie nu 'hot' is, kan straks snel vergeten zijn. Een naam moet u ook hoog blijven houden.
* De zaken gaan financieel niet zo goed. Ik heb geen geld om te adverteren.
Als u geen geld steekt in adverteren, zal dat zo blijven helaas. Adverteren is niets meer dan mensen uitnodigen om zaken met u te komen doen. Dus... als de zaken wat minder gaan, moet u net meer mensen proberen te overhalen om naar u te komen. Zo kan het tij keren. Overigens heeft FM Goud al formules vanaf 100 euro per maand. Zo kan ook de bakker of slager van om de hoek bij ons op de radio terecht.
* Heb al ooit radio geprobeerd. Werkte voor mij niet.
Daar kunnen een aantal redenen voor zijn. Misschien koos u voor het verkeerde radiostation? Of was de spot niet opvallend of aantrekkelijk genoeg? Radioreclame kruipt in het oor en blijft in het hoofd. Een vaak gemaakte fout, is het boeken van een te korte campagne of een te lage uitzendfrequentie per dag. Wil u resultaat, dan moet u het over een langere periode bekijken. Met het juiste plan op uw maat, werkt radiopubliciteit ook voor uw onderneming, klein of groot! Uw naambekendheid wordt zonder twijfel groter...
* Sorry, maar ik luister niet naar FM Goud.
Dat kan best. Maar heel wat van je huidige klanten en... potentiële klanten luisteren wel naar ons! Adverteren lijkt erg op vissen. Hangt u aan je haak wat u wil of hangt u eraan wat de vissen graag hebben? We merken overigens dat sinds de pandemie meer en meer mensen hun regionale radiozender zijn beginnen te ontdekken en... te omarmen. #shoplokaal #denklokaal
* Ik adverteer niet op de radio.
Vraag uzelf af: waarom niet? Alle onderzoeken wijzen uit dat radio de beste prijs-/kwaliteitsverhouding biedt met de hoogst mogelijke resultaten! De radio uitsluiten in uw marketingmix wil ook zeggen dat u een cruciaal deel van de 'puzzel' mist. Succesvol adverteren = verschillende media inzetten. En daar hoort radio zeker bij! Het medium bestaat al meer dan 100 jaar en is nog altijd springlevend! In Vlaanderen nemen investeringen in radiopubliciteit jaar na jaar toe.
* Niemand vertelt tegen mij dat hij/zij onze radiospot hoort...
Gaat u spontaan de Gamma binnen om tegen de verkoper te zeggen: "Hey, ik heb jullie radiospot gehoord!!". Natuurlijk niet. Handelaars zeggen soms: "Ik vraag aan mijn klanten langs welke weg zo ons hebben leren kennen." Werkt dat, volgens u? Kan u zeggen waar u de eerste keer over McDonald's hebt gehoord of gelezen? Neen toch? De kans is groot dat mensen antwoorden: "Goh, ergens gehoord of gelezen, maar ik weet het niet precies...?" Wat u altijd moet onthouden: mensen 'reageren' op uw radiospot als er nood is. Als u een commercial voor Nutella hoort, gaat u ook niet meteen naar de winkel rennen voor een pot choco. Maar staat u de volgende keer aan het rek met de chocopotten, dan zegt het stemmetje in uw hoofd: "Neem Nutella". Zo werkt het. Radioreclame kruipt in het onderbewustzijn. U maakt als elektrozaak publiciteit voor wasmachines? Een luisteraar die de spot hoort, en nood heeft aan een nieuwe komt bij u over de vloer. En misschien koopt ie dan ook wel een nieuw televisietoestel...?
* FM Goud is te duur voor mij.
Zeker niet! We hebben ook goedkopere formules. We starten vanuit uw budget. Onder de Limburgse lokale en regionale radiozenders hebben we een soort gentlemen's agreement waardoor de tarieven allemaal min of meer in dezelfde orde van grootte liggen. De prijs wordt bepaald door de duurtijd van uw campagne, de lengte van de spot en het aantal keer per dag op de radio. Radioreclame is in vergelijking met andere media spotgoedkoop.
* Ik moet het eerst bespreken met mijn partner.
OK voor ons. Maar... elke dag dat u niet adverteert, is een dag waarop u de kans mist om meer omzet te genereren. Of erger nog: waarbij uw concullega's die omzet van u wegnemen omdat ze wel een goede marketingmix hebben.
* Voor mij niet nodig, ik heb geen concurrentie.
Dat horen uw concullega's graag dat u dat gelooft. Zo kunnen zij nl. makkelijker uw klanten overnemen. Het maakt niet uit wat u verkoopt, u heeft altijd concurrentie. Is het niet in de eigen regio, dan komt de concurrentie via het internet. Uw concullega's weten dat. Dat is net de reden waarom zij adverteren. Effectief adverteren via FM Goud motiveert klanten om voor uw handelszaak te kiezen.
* Voor mij enkel advertenties op sociale media.
Daarmee maakt u de GAFA (Google, Amazon, Meta en Apple) nog groter. Zo steunt u deze giganten en niet de eigen (Limburgse) ondernemers van FM Goud en dus de eigen economie. Daarnaast adverteren meer en meer zaken op sociale media en wordt het daardoor moeilijker om op te vallen. Met een originele radiospot kan je nog steeds het verschil maken.
* In de auto luistert toch iedereen Spotify?
Zeker niet! Uit Europees onderzoek uit 2021 blijkt dat liefst 76% van de audioconsumptie in de wagen radio is! En dat is sindsdien stabiel gebleven.
* Mensen zappen toch weg bij reclame?
Er zijn altijd uitzonderingen, maar neen: de meerderheid van de Vlamingen zapt NIET weg. 84% van de Vlamingen is van oordeel dat de reclame op de radio niet storend is. Zappen tijdens de reclameblokken doen we dus niet of heel weinig. Waarom niet?
- Omdat er in tegenstelling tot op televisie geen overdaad is.
- Omdat de reclamespots vaak grappig, ludiek, typisch Vlaams zijn.
- Omdat de reclameblokken vaak ook de aankondiging zijn voor het nieuws.